Mi a fogászati röntgenfelvétel?

Olyan kétdimenziós megjelenítése a fogaknak, mely lehetővé teszi a gyökércsúcs körüli elváltozások és a fogakat körülvevő csontállomány megítélését minimális sugárterhelése mellett. Ennek köszönhetően kiválóan alkalmas a fogászati rutindiagnosztikában az egyszerű elváltozások diagnosztikájára, illetve kontrollálásukra.

Két fő csoportját különböztetjük:

Intraorális felvételek

Ebben az esetben a film a páciens szájában van, a sugárforrás azon kívül.

Periapicalis (ún. kisfog), Teljes státusz, Carieskereső, Ráharapásos

Extraorális felvételek

A film és a sugárforrás is a páciens szájüregén kívül helyezkedik el.

Panoráma (OP), Panoráma Sinus, Panorama nyitott-csukott szájjal, PA Sinus, Teleröntgen oldalirányú, TMI

Milyen sugárdózissal jár a vizsgálat?

A fogászati célú röntgenképek sugárterhelése a legkisebb az orvosi képalkotásban. Mindezek mellett a VIP Dentalban használt készülékek a mai modern digitális technikával vannak felszerelve, mely tovább csökkenti a sugárterhelés mértékét, és a pácienseket ólomköpennyel védjük a felesleges sugárterheléstől. Mindezek által egy felvétel sugárdózisa kevesebb, mint egy nap háttérsugárzásnak felel meg.

Felvétel típusaEffektív dózis (µSv)
Periapicalis felvétel (1 db)1
Digitális panoráma felvétel (1db)6
Oldalirányú/PA digitális kefalometriai felvétel (1db)5-6

A teljesség érdekében fontos megjegyezni, hogy egy napi háttérsugárzás mértéke 8 µSv és egy 3 órás repülőút alatt az embert kb. 36 µSv sugárzás éri!

Mi a vizsgálat menete?

A kezelőorvos által a beutalón megjelölt felvételtípust szakképzett asszisztensek készítik el a következőképpen:

1. A megfelelő képminőség elérése érdekében a páciensnek minden fémet és akadályozó tárgyat el kell távolítania a vizsgálandó részről, így például fülbevalót, nyakláncot, piercinget, hajgumit, szemüveget és kivehető fogpótlást is.
  2. A sugárzástól a pácienst ólommellény használatával védjük.
  3. A pácienst az asszisztensek intraorális felvétel készítése során ülő, extraorális képnél ülő vagy álló helyzetben pozícionálják és instrukciókkal látják el az ideális felvétel elkészítéséhez.
  4. A páciensnek kb. 5 másodpercig kell mozdulatlannak lennie a mozgási műtermék elkerülése végett.
  5. Az röntgenképeket digitális formában, képnézővel együtt továbbítjuk a kezelőorvos számára, de a vevő röntgenfilm formájában is kérheti a képanyag kiadását.

Milyen röntgen felvételtípusok vannak?

Felvétel típusaMilyen célból?Mi vizsgálható?
INTRAORÁLIS PERIAPICALIS FELVÉTEL
  • Fogászati célból dentális elváltozások diagnosztizálására 2-3 fog esetében.
  • Periapicalis elváltozások
  • Gyökércsatornák
  • Canalis mandibularis helyzete
  • Csontszerkezet
INTRAORÁLIS SZÁRNYAS FELVÉTEL
  • Fogászati célból fogszuvasodás megítélésére.
  • Caries
PANORÁMA FELVÉTEL
  • Fogászati célból dentális elváltozások diagnosztizálására és kontrollra.
  • Fogszabályozási célból tervezéshez.
  • Periapicalis elváltozások
  • Gyökércsatornák
  • Csontszerkezet
  • Arcüreg recessus alveolarisa
OLDALIRÁNYÚ TELERÖNTGEN FELVÉTEL
  • Maxilla és mandibula helyzete
  • Fogak pozíciója
OLDALIRÁNYÚ TELERÖNTGEN FELVÉTEL PONTDETEKTÁLÓ SZOFTVERREL
  • Maxilla és mandibula helyzete
  • Fogak pozíciója.
  • A szoftver a következő analízisek pontjait képes automatán detektálni: Hasund, Delaire, Steiner, Ricketts, McNamara, Tweed.
PA KEFALOMETRIAI FELVÉTEL
  • Arc aszimmetria
SINUS PA FELVÉTEL
  • Fogászati vagy fül-orr-gégészeti célból az arcüreg megítélésére.
  • Arcüreg gyulladásos folyamatai
  • Jelentősebb méretű oroantralis fistulák
SINUS PA FELVÉTEL BEÁLLÍTÁSSAL
  • Fogászati vagy fül-orr-gégészeti célból az arcüreg megítélésére.
  • Arcüreg gyulladásos folyamatai
  • Jelentősebb méretű oroantralis fistulák
TMI FELVÉTEL (4 OSZTATÚ)
  • Fogászati célból az állkapocsízület vizsgálatára.
  • Nyitott és csukott állapotban az ízületi fejecs és vápa viszonya és helyzete
GÉPPARKUNK
planmeca-prox
Planmeca ProX
Intraaoralis

A finn gyártó intraoralis röntgenkészüléke könnyed pozícionálást, gyors expozíciót és jó minőségű képet biztosít. A készülék képes periapicalis, szárnyas és ráharapásos felvételek elkészítésére. A páciens a röntgenképeket elektronikus formában illetve röntgenfilmen is megkapják.

Elérhető Budapesten a Fekete Sas utcai rendelőben.

best-x-dc
Best X-DC
Intraaoralis

Az olasz gyártmányú intraoralis röntgenkészülék periapicalis, szárnyas és ráharapásos felvételek elkészítésére kiválóan alkalmas. A kis súly és a kompakt szerkezet által hatékony és gyors pozícionálást tesz lehetővé. A páciens a röntgenképeket elektronikus formában illetve röntgenfilmen is megkapják.

Elérhető Budapesten a Madách utcai és a debreceni rendelőben.

sirona-orthospos-2sl
Sirona Orthospos 2SL
Extraorális

A Sirona legújabb két dimenziós röntgengépen, mely az legmodernebb technológiai vívmányokat hordozza magán. A DCS (Direct Conversion Sensor) technológiájának köszönhetően egyedülálló módon egymással párhuzamosan több panoráma kép leképezésére képes, melyből a szoftver a Sharp Layer funkció által kiválasztja az páciens fogívére tökéletesen illeszkedőt. Ezeknek köszönhetően elérhetővé válik mindenki számára egy ideális, és éles panoráma felvétel készítése.

Elérhető Budapesten a Fekete Sas utcai rendelőben.

Kodak_8000c
KODAK 8000C
Extraorális

A Carestream gyártó egyik különleges panoráma és kefalometriai gépe, mely a szoftverfejlesztésnek köszönhetően képes kefalometriai pontok fél-automata detektálására. A DVD-re kiírt felvételhez igény szerint ingyen mellékeljük azt a képnéző szoftvert, mely lehetővé teszi a gyorsabb kefalometriai elemzést. A programban az alábbi analízisek elérhetők: Hasund, Delaire, Steiner, Ricketts, McNamara, Tweed.

Elérhető Budapesten a Madách utcai rendelőben.

K90003D
KODAK 9000
Extraorális

A Carestream vállalat egyik kiemelkedő 2in1 készüléke, mely használható hagyományos 2D röntgenképek, illetve kis térfogatú 3D CBCT képek készítésére is. A 2D módban alkalmas panoráma, sinus és nyitott-csukott ízületi felvétel megjelenítésére, lehetővé téve a periapicalis elváltozások és a csontszerkezet gyors kiértékelését. Az elkészült felvételek digitális formában a Carestream által kifejlesztett képnézővel kerülnek rá DVD-re vagy online rendszerben kerülnek elküldésre a kezelőorvos számára. Mindezek mellett a páciens a rendelőben igényelheti a képanyagot röntgen film formájában is.

Elérhető Budapesten a Fekete Sas utcai és debreceni rendelőben.

CS81003D_2
KODAK 8100
Extraorális

A Carestream vállalat egy másik 2in1 készüléke, mely a CS9000-es készülékez hasonló funkciókkal rendelkezik. A hagyományos röntgenmódban a gép digitális panoráma, valamint TMI felvétel elkészítésére alkalmas, míg 3D módban 5×5 cm-es látómezővel és 75µm-es szeletvastagsággal képezi le a fogakat. Az elkészült felvételek digitális formában a Carestream által kifejlesztett képnézővel kerülnek rá DVD-re vagy a kezelőorvos emailben képként kapja meg a felvételt. Mindezek mellett a páciens a rendelőben igényelheti a képanyagot röntgen film formájában is.

Elérhető Budapesten a Madách utcai rendelőben.